Türk Blender kullanıcılarının buluşma noktası. Video Dersler, İpuçları, Model, Oyun, Cycles Render, Materyal, ...vb

 
Kullanıcı avatarı
halil
Site Yöneticisi
Site Yöneticisi
Başlık Yazar
Mesajlar: 1894
Kayıt: 05 Tem 2009, 12:35
Konum: İstanbul
İletişim:

Blender'da UV Mapping Kullanımı [ Ders 1 ]

03 Eki 2015, 01:34

Merhaba Arkadaşlar,
Uzun zamandır değinmek istediğim UV Mapping Kullanımı konusunda, (hazır yıllık izne çıkmışken), bir çalışma hazırlayıp sizlere sunmak istedim. Umarım faydalı olur.
Bu çalışmanın devamının gelmesini umut ediyorum. Ders 1 diye boşuna yazmadım :)

Resim
Blender’da UV Mapping Kullanımı isimli anlatımda kullanacağımız Modelimiz, aşağıda gördüğümüz gibi, basit bir Şişe Nesnesidir.

Resim

Öncelikle, Model (Nesne) Gövdesinin UV açılımını yapmak için, Kenar (Edge) seçim modu ile, kesilecek kenarlarını seçiyoruz.

Resim

Seçtiğimiz Kenarların, Kesim Hattı olduğunu belirtmek için Ctrl+E ile açılan Kenarlar (Edges) isimli menüden “Mark Seam” seçeneğini seçin.

Resim

A tuşuna iki kez basarak modelin tüm noktalarının seçildiğinden emin olun. Ardından U tuşu ile açılan UV Mapping isimli menüden “Unwrap” seçeneğini seçerek Modelin UV Açılımını yapıyoruz.

Resim

Açılım dosyasının görüntüsü aşağıdaki gibi olacaktır.

Resim

Sıra geldi UV Image Editor Penceresi içerisinde görüntülenen bu dosyayı düzenlemeye ve istediğimiz hale getirmeye.
İşleme başlamadan önce, işimizi kolaylaştıracak olan, seçim modu konusunda bir ayrıntıdan bahsetmek istiyorum.
3D View Penceresinde Modelleme yaparken, Düzenleme (Edit) Modunda, Seçim modu olarak kullandığımız Nokta (Vertex), Kenar (Edge) ve Yüzey (Face)'e ilaveten, UV Image Editor Penceresi içerisinde ISLAND (ADA/BLOK) seçeneği de bulunuyor (UV Selection and Display Mode içerisinde). Bu, aslında Modelleme esnasında, nesnenin bir noktası seçilip CTRL+L ( ya da sadece L ) ile bağlantılı tüm noktalarının seçilmesi ile aynı mantık, sadece tuş yerine ilave buton eklenmiş.

Ayrıca, 3D Penceresi içerisinde Nesnenin Seçili Yüzey, Kenar veya Noktasının, UV Açılımında hangi Yüzey, Kenar veya Noktaya denk geldiğini görmek için, Keep UV and Edit Mode Mesh Selection in Sync butonunu kullanabiliriz.

Resim

Bu senkronizasyon butonu sayesinde, açılımı yapılmış UV parçalarının, Nesnenin (Modelin) hangi yüzeyine ait olduğunu görüntüleyerek doğru bir yerleşim yapmamız sağlanacaktır. 3D View ekranında ya da UV Image Editor ekranında bir yüzey seçilirse, seçili yüzey her iki pencerede de seçili hale gelecektir.

Resim
Besmele her hayrın başıdır.
 
Kullanıcı avatarı
halil
Site Yöneticisi
Site Yöneticisi
Başlık Yazar
Mesajlar: 1894
Kayıt: 05 Tem 2009, 12:35
Konum: İstanbul
İletişim:

Re: BLENDER' DA UV MAPPING KULLANIMI [ DERS 1 ]

03 Eki 2015, 01:40

UV açılımı yapılmış parçaların tümünü bir kenara taşıyalım.

Resim

3D View Penceresinde, nesnenin ön kısmındaki yüzeylerden birini seçerek, UV açılımında hangi parçanın Ön Kısma ait olduğunu tespit edip o Ada’yı (Bloğu) ayrı bir yere konumlandıralım.

Resim

Bu işlemi her bir UV Parçası/Bloğu doğru yere gelinceye kadar tekrar edelim. Böylece, nesnenin her bir kenarına, doğru yüzeyi denk getirmiş olacağız. UV parçalarının tamamını seçip, Ekranın içine taşıyalım, Ölçek büyük ise S tuşu ile, görüntüye sığacak şekilde küçültelim.

Resim

Şişenin Kapağını da görüntüye getirip aynı işlemleri onun için de uygulayalım.

Resim

Resim

Şişe ve Kapak Ayrı iki nesne olduğu için, UV açılımları da ayrı ayrı gösteriliyor. Şişe ve Kapak Açılımlarını aynı dosya içerisine taşımak için, nesneleri birleştirmek gerekir. Bunu da, iki nesneyi de seçerek CTRL+J tuşlarına basarak (nesneleri ve UV açılımlarını) gerçekleştirebiliriz. Kapağın UV açılımı ile şişenin UV açılımının birbiri içine girip karışması istenmiyorsa, S tuşu ile UV açılımı küçültülüp ekranın uygun bir noktasına konumlanabilir.

Resim

UV açılımlarını oluşturup birleştirdikten sonra sıra geldi, bu açılım dosyasını bir resim çıktısı olarak dışarı aktarmaya ve GIMP, Photoshop,...vb programlar ile renklendirme, yazı yazma, logo oluşturma ya da giydirme,...vb düzenlemeleri yapmaya.
UV Açılımını, resim formatında dışarı aktarmak için, 3D View ekranında tüm yüzeylerin seçili olduğundan emin olun ve UV Image Editor Pencere başlığındaki “UVs Menüsünden, Export UV Layout” Seçeneğini seçin. Uygun bir konum seçip UV açılımını kaydedin ve İstediğiniz bir resim düzenleme programı ile bu dosyayı açın.

Resim

Dosyanın, içerik olarak telkafes (wire) görünümlü ve şeffaf arkaplanlı, PNG uzantılı olduğunu göreceksiniz.

Resim

Bu Telkafes görünüm, oluşturacağımız doku (texture) çalışmasının, modelin (nesnenin) doğru konumuna aktarılmasını sağlamak amacıyla referans oluşturacaktır. Örneğin, Şişenin sağ yan yüzeyine “BLENDER” yazmak istiyorsak, UV çıktı dosyasında ilgili yere bu yazıyı yazmamız gerekir. Çalışmamız bittikten sonra oluşturduğumuz Doku (Texture) içerisinde referans çizgilerinin görünmesini istemeyeceğimiz için telkafes görünümünün bulunduğu katmanı (layer’ı) silerek ya da gizlenerek çalışmayı kaydetmemiz gerekir, o nedenle ilk yapılacak iş, dosyayı açar açmaz, düzenlemeye başlamadan önce, hemen yeni bir Katman (Layer) oluşturmak olmalıdır.
Ben, aşağıda gördüğünüz örnek bir çalışma hazırladım. Renk, Yazı ve Simge yerleşimini doğru yaptı isem, bu çalışmayı, Blender'a aktarıp, nesneye giydirdiğimde (atadığımda) Şişe Sarı renkli, Kapak ise Kırmızı renkli görünmeli.

Resim

Resim


Şişenin Ön yüzünde BlenderTR Simgesi ve web adresi , sağ yan kenarında CG Studyo Simge ve yazısı, Arka yüzünde Blender Simgesi ve BlenderTurkey web adresi, kapağın üst kısmında, BlenderTR Simgesi görünmeli.
Blender'a geçip, hazırladığımız resim dosyasını, Modele (Nesneye) giydirelim (atayalım).

Cycles Render Motoru kullanacağım için ona uygun ayarlamaları yapacağım, benzer ayarları, kullanacağınız render motoruna bağlı olarak kendiniz yapabilirsiniz.

Aşağıda, Cycles Render moturu için Node Editor'de basitçe yaptığım Doku (texture) giydirme (atama) ayarlarını görebilirsiniz.

Resim

Modele, Subsufr Modifier uygulayarak daha yumuşak ve güzel bir görüntü kazandırıp Render görüntüsü alalım.

Resim

Resim Bu Çalışmanın PDF Halini BURADAN indirebilirsiniz.

Bu metni hazırlarken yararlandığım kaynak ;

Darrin Lile - https://www.youtube.com/watch?v=f2-FfB9 ... k3mhfxbMhd
https://www.youtube.com/watch?v=f2-FfB9kRmE&index=1&list=PLyelx0TsmSpdSoVNlkGo7LAk3mhfxbMhd
Besmele her hayrın başıdır.
 
Kullanıcı avatarı
orhanalkan
Üstat
Üstat
Mesajlar: 102
Kayıt: 02 May 2014, 15:47

Re: Blender'da UV Mapping Kullanımı [ Ders 1 ]

03 Eki 2015, 11:45

Vay hocam çok ama çok kaliteli bir anlatım olmuş hakkınız ödenmez teşekkürler.
Sorgulamaya başlayan bir bilgisayar kullanıcısının son durağı Linux'tur.
 
Kullanıcı avatarı
halil
Site Yöneticisi
Site Yöneticisi
Başlık Yazar
Mesajlar: 1894
Kayıt: 05 Tem 2009, 12:35
Konum: İstanbul
İletişim:

Re: Blender'da UV Mapping Kullanımı [ Ders 1 ]

03 Eki 2015, 19:22

orhanalkan yazdı:
Vay hocam çok ama çok kaliteli bir anlatım olmuş hakkınız ödenmez teşekkürler.


Teşekkür ederim Orhan hocam,
Beğenmeniz beni sevindirdi. İnşallah konunun devamını da hazırlayıp paylaşacağım.
Besmele her hayrın başıdır.
 
SkyLord
Üstat
Üstat
Mesajlar: 304
Kayıt: 28 Mar 2014, 07:28

Re: Blender'da UV Mapping Kullanımı [ Ders 1 ]

04 Eki 2015, 09:57

Elinize sağlık hocam güzel bir anlatım olmuş
 
Kullanıcı avatarı
dr. manhattan
Moderator
Moderator
Mesajlar: 485
Kayıt: 03 May 2012, 20:43
İletişim:

Re: Blender'da UV Mapping Kullanımı [ Ders 1 ]

04 Eki 2015, 13:22

Ellerinize sağlık Halil hocam çok teşekkürler.
 
Kullanıcı avatarı
halil
Site Yöneticisi
Site Yöneticisi
Başlık Yazar
Mesajlar: 1894
Kayıt: 05 Tem 2009, 12:35
Konum: İstanbul
İletişim:

Re: Blender'da UV Mapping Kullanımı [ Ders 1 ]

04 Eki 2015, 14:23

Rica ederim arkadaşlar. İnşallah faydalı olmuştur.
Besmele her hayrın başıdır.
 
Kullanıcı avatarı
Baykuş
Üye
Üye
Mesajlar: 4
Kayıt: 16 Tem 2018, 17:41

Re: Blender'da UV Mapping Kullanımı [ Ders 1 ]

17 Tem 2018, 11:39

Teşekkürler Halil Bey. Bu bilgiler benim çok işime yarayacak. 
 
Kullanıcı avatarı
Nocte
Üye
Üye
Mesajlar: 4
Kayıt: 14 Tem 2018, 08:12

Re: Blender'da UV Mapping Kullanımı [ Ders 1 ]

17 Tem 2018, 12:41

Az önce kendi konumda bunu nasıl yapacağımı sormuş olmamdan sonra bu konuya rastlamam gerçekten şahane oldu. Bilgi paylaşımınız için teşekkür ederim.